Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Stop "nadvládě automobilů" ve městech aneb města patří lidem, ne automobilům.

Úvodem bych chtěl říct, že města patří lidem a ne automobilům. Je to klíč k řešení problému zvaný automobilismus ve městech.

Cituji:"Za červen zemřelo při dopravních nehodách v Česku podle předběžných údajů 62 lidí, téměř dvakrát více než loni. V červnu 2016 bylo mrtvých 36. Celkový počet obětí za první pololetí tohoto roku dosáhl 229, o šest více než za stejné období roku 2016. Červen je zatím nejtragičtějším měsícem roku."

    Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/nehody-umrti-v-cervnu-2017-nejtragictejsi-mesic-fo6-/domaci.aspx?c=A170701_065758_domaci_pku

Jezdím na kole a proto mám přehled o stavu dopravy a o stavu silnic.
Cyklista má totiž jedinečnou možnost to pocítit přímo, tj. vnímá množství protijedoucích i předjíždějících automobilů nechráněn z bezprostřední blízkosti a cítít každý otřes způsobený nerovností vozovky.

Myslím, že automobilismus je jedním z největších problémů současnosti i když se politici a mnozí uživatelé automobilů účelově tváří, že se nic zásadního neděje. Politici se totiž bojí "píchnout do vosího hnízda", protože automobil využívá kdejaký volič, automobilová lobby je mocná a údajně bývá i sponzory politicických stran a automobilistům to vyhovuje je to pro ně osobně pohodlné. Zřejmě bude muset situace dospět do okamžiku, že automobily budou neúsnosně dlouho stát v kolonách v zácpách ve městech a kdy tedy samy zjistí že to takto dále nemá smysl. A k tomuto okamžiku se blížíme mílovými kroky.

Např. v Dánsku říkají a mají zcela pravdu, že automobily by měly sloužit především k jízdě mezi městy. Tam by měly mít k dispozici kvalitní odpovídající infrastrukturu. Města, i menší města bohužel, jsou v současné době doslova zaplavena automobily, jenže města patří lidem a ne automobilům. Řidiče automobilů nic nenutí přemýšlet, jestli je cesta ve městě potřebná nebo zbytná, nahraditelná např. jízdou v MHD nebo na kole. Bezohlednost některých automobilistů je obrovská, neberou ohled na občany, kteří žijí ve městech.

Automobily ve městech snižují kvalitu života, protože škodí hlukem, splodinami, prachem, parkováním skoro všude, kde se dá, přeplněnými ulicemi jedoucími automobily. To přece není normální. Něco jiného si na to trochu zvyknout a něco jiného je, že je to nepřijatelné.

Je nutné to řešit. Budovat více cykostezek ve městech, pěší zóny se zelení, podporovat ekologickou MHD, podporovat železnici, kterou lze využít i jako MHD. Ve městech by se naopak měla jízda automobilům stěžovat např. jednosměrkami, zúženými vozovkami, zákazy atp. Zakázat např. vjezd do center měst. Údajně dle zkušeností problém dopravy ve městech neřeší budování nové infrastruktury ve městech, protože to údajně do měst přivede ještě více automobilů.

Uživatelé automobilů by měli nést skutečné náklady své činnosti, tj. platit za újmu, kterou svojí pohodlností působí životnímu prostředí (poškozování životního prostředí splodinami, prachem) a lidem (poškozování zdraví lidí hlukem, splodinami, prachem, nehodami s chodci a cyklisty) a platit opravy a výstavbu kvalitní silniční infrastruktury, aby si uvědomovali dopady své činnosti. Myslím, že by měli platit mnohonásobně více než v současnosti a to dle počtu ujetých kilometrů, tj. zavést systém podobný mýtnému, aby bylo spravedlivě odlišeno, kdo jezdí více a kdo méně. Všechna opatření vůči automobilům by měla být vedena vědomím, že města patří lidem a ne automobilům. Řešit by se také měly motocykly, které ve městech akcelerují a vydávají příšerný řev a obtěžují obyvatele. Měřit hladinu hluku, jestli je v souladu s limity hluku v technickém průkazu a vyzvat řidiče motycyklistů, že je neslušné ve městech akcelerovat. Pokud to jejich intelekt nebude schopen či ochoten akceptovat, řešit sankcemi.

Kvalita silnic je v některých případech nedobrá. Jsou úseky, keré jsou v pořádku, ale jsou i úseky, které jako cylista nazývám "drncotřas", kde je např. pro cyklistu i nebezpečné jezdit. Silnice dostávají při současném přetížení pořádně zabrat. Jezdím např. po silnici, která existuje z dob socialismu a ve své podstatě se zásadně k lepšímu nezměnila, ale naopak trpí nadměrným zatěžováním z dopravy. Sleduji, jak se v určitých místech silnice deformuje, např. v zatáčce nad svahem, jinde se propadávají se krajnice, jinde se objevila tzv. roleta na asfaltu atp. Akutní problémy se opraví, ale podstatu to neřeší, tj. silnice je nadměrně přetěžována dopravou a její devastace bude pokračovat.

Opakuji, města patří lidem, ne automobilům.

Autor: Zdeněk Steinbauer | sobota 1.7.2017 10:47 | karma článku: 32,06 | přečteno: 3184x
  • Další články autora

Zdeněk Steinbauer

Bundesliga a zápletka o Ligu mistrů.....

dnešní kolo Bundesligy, předposlední, mi udělalo velkou radost.... Borussia Mönchengladbach vyhrála v Paderbornu 3:1 a splnila úkol..... toto utkání jsem sledoval, hrála se všechna ve stejnou dobu......

20.6.2020 v 20:00 | Karma: 5,82 | Přečteno: 197x | Diskuse| Sport

Zdeněk Steinbauer

Oslavil jsem postup Manchesteru City a poté se ozvalo haló! gól neplatí, tady VAR.....

Oslava fotbalu, vysoká kvalita, dramatické utkání, mnoho gólů, ofenzívní pojetí hry. To vše nabídlo čtvrfinále Ligy mistrů Manchester City - Tottenham Hotspur. S jednou obrovskou kaňkou...... Video řečené VAR....

18.4.2019 v 1:25 | Karma: 7,36 | Přečteno: 360x | Diskuse| Sport

Zdeněk Steinbauer

Skandální urážky trenéra Straky a jeho rodiny aneb "nesmrdí ve Slavii ryba od hlavy"?

Se zděšením jsem četl o urážkách fanoušků Slavie vůči trenérovi Karviné Františku Strakovi, které proběhly včera při utkání čtvrtfinále MOL Cupu ve fotbale v pražském Edenu.

3.4.2019 v 19:19 | Karma: 24,78 | Přečteno: 993x | Sport

Zdeněk Steinbauer

Favoritem Mistrovství Evropy ve fotbale. tzn. EURA 2020, je Belgie.

Začíná kvalifikace na Mistrovstí Evropy ve fotbale, tzn. na EURO 2020. Favoritem Mistrovství Evropy je pro mě Belgie, tým který hrál na MS v Rusku nejlepší, ofenzívní, atraktivní fotbal.

21.3.2019 v 13:56 | Karma: 6,50 | Přečteno: 193x | Diskuse| Sport

Zdeněk Steinbauer

Na kole jezdit na silnicích bez úhony a poté být sražen na chodníku koloběžkou?

Jsem cyklista a necítím se být kolegou uživatele elektrokola či elektrokoloběždky. Vozidlo, která má k dispozici elektrický pohon není klasické kolo ani koloběžka.

27.10.2018 v 13:50 | Karma: 27,28 | Přečteno: 813x | Cestování
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Digitální stavební řízení od července bude, slíbil Bartoš. Provoz přirovnal k D1

25. dubna 2024

Ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš ve čtvrtek prohlásil, že digitální stavební řízení bude...

Deník Metro rozšiřuje regionální zpravodajství a zvyšuje náklad

25. dubna 2024

Deník Metro z portfolia mediální skupiny MAFRA posiluje přítomnost v regionech a zároveň zvyšuje...

Spousta obětí střelby mohla být zachráněna, řekla matka Rakušanovi

25. dubna 2024  16:02,  aktualizováno  16:50

Na jednání výboru pro bezpečnost Sněmovny kvůli snaze opozičního ANO zřídit vyšetřovací komisi k...

Podvody přesáhly pět milionů, žalobce viní pojišťováka i jeho otce lékaře

25. dubna 2024  16:23

Z pojistných podvodů s celkovou škodou přesahující pět milionů korun obžaloval krajský státní...

Velvyslanectví Thajského království
Political, Cultural and Economic Affairs Assistant

Velvyslanectví Thajského království
Praha
nabízený plat: 34 310 - 39 458 Kč

  • Počet článků 54
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 11429x
názory o životě

Seznam rubrik