Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Stop "nadvládě automobilů" ve městech aneb města patří lidem, ne automobilům.

1. 07. 2017 10:47:03
Úvodem bych chtěl říct, že města patří lidem a ne automobilům. Je to klíč k řešení problému zvaný automobilismus ve městech.

Cituji:"Za červen zemřelo při dopravních nehodách v Česku podle předběžných údajů 62 lidí, téměř dvakrát více než loni. V červnu 2016 bylo mrtvých 36. Celkový počet obětí za první pololetí tohoto roku dosáhl 229, o šest více než za stejné období roku 2016. Červen je zatím nejtragičtějším měsícem roku."

Zdroj: http://zpravy.idnes.cz/nehody-umrti-v-cervnu-2017-nejtragictejsi-mesic-fo6-/domaci.aspx?c=A170701_065758_domaci_pku

Jezdím na kole a proto mám přehled o stavu dopravy a o stavu silnic.
Cyklista má totiž jedinečnou možnost to pocítit přímo, tj. vnímá množství protijedoucích i předjíždějících automobilů nechráněn z bezprostřední blízkosti a cítít každý otřes způsobený nerovností vozovky.


Myslím, že automobilismus je jedním z největších problémů současnosti i když se politici a mnozí uživatelé automobilů účelově tváří, že se nic zásadního neděje. Politici se totiž bojí "píchnout do vosího hnízda", protože automobil využívá kdejaký volič, automobilová lobby je mocná a údajně bývá i sponzory politicických stran a automobilistům to vyhovuje je to pro ně osobně pohodlné. Zřejmě bude muset situace dospět do okamžiku, že automobily budou neúsnosně dlouho stát v kolonách v zácpách ve městech a kdy tedy samy zjistí že to takto dále nemá smysl. A k tomuto okamžiku se blížíme mílovými kroky.


Např. v Dánsku říkají a mají zcela pravdu, že automobily by měly sloužit především k jízdě mezi městy. Tam by měly mít k dispozici kvalitní odpovídající infrastrukturu. Města, i menší města bohužel, jsou v současné době doslova zaplavena automobily, jenže města patří lidem a ne automobilům. Řidiče automobilů nic nenutí přemýšlet, jestli je cesta ve městě potřebná nebo zbytná, nahraditelná např. jízdou v MHD nebo na kole. Bezohlednost některých automobilistů je obrovská, neberou ohled na občany, kteří žijí ve městech.


Automobily ve městech snižují kvalitu života, protože škodí hlukem, splodinami, prachem, parkováním skoro všude, kde se dá, přeplněnými ulicemi jedoucími automobily. To přece není normální. Něco jiného si na to trochu zvyknout a něco jiného je, že je to nepřijatelné.


Je nutné to řešit. Budovat více cykostezek ve městech, pěší zóny se zelení, podporovat ekologickou MHD, podporovat železnici, kterou lze využít i jako MHD. Ve městech by se naopak měla jízda automobilům stěžovat např. jednosměrkami, zúženými vozovkami, zákazy atp. Zakázat např. vjezd do center měst. Údajně dle zkušeností problém dopravy ve městech neřeší budování nové infrastruktury ve městech, protože to údajně do měst přivede ještě více automobilů.


Uživatelé automobilů by měli nést skutečné náklady své činnosti, tj. platit za újmu, kterou svojí pohodlností působí životnímu prostředí (poškozování životního prostředí splodinami, prachem) a lidem (poškozování zdraví lidí hlukem, splodinami, prachem, nehodami s chodci a cyklisty) a platit opravy a výstavbu kvalitní silniční infrastruktury, aby si uvědomovali dopady své činnosti. Myslím, že by měli platit mnohonásobně více než v současnosti a to dle počtu ujetých kilometrů, tj. zavést systém podobný mýtnému, aby bylo spravedlivě odlišeno, kdo jezdí více a kdo méně. Všechna opatření vůči automobilům by měla být vedena vědomím, že města patří lidem a ne automobilům. Řešit by se také měly motocykly, které ve městech akcelerují a vydávají příšerný řev a obtěžují obyvatele. Měřit hladinu hluku, jestli je v souladu s limity hluku v technickém průkazu a vyzvat řidiče motycyklistů, že je neslušné ve městech akcelerovat. Pokud to jejich intelekt nebude schopen či ochoten akceptovat, řešit sankcemi.


Kvalita silnic je v některých případech nedobrá. Jsou úseky, keré jsou v pořádku, ale jsou i úseky, které jako cylista nazývám "drncotřas", kde je např. pro cyklistu i nebezpečné jezdit. Silnice dostávají při současném přetížení pořádně zabrat. Jezdím např. po silnici, která existuje z dob socialismu a ve své podstatě se zásadně k lepšímu nezměnila, ale naopak trpí nadměrným zatěžováním z dopravy. Sleduji, jak se v určitých místech silnice deformuje, např. v zatáčce nad svahem, jinde se propadávají se krajnice, jinde se objevila tzv. roleta na asfaltu atp. Akutní problémy se opraví, ale podstatu to neřeší, tj. silnice je nadměrně přetěžována dopravou a její devastace bude pokračovat.

Opakuji, města patří lidem, ne automobilům.

Autor: Zdeněk Steinbauer | sobota 1.7.2017 10:47 | karma článku: 31.70 | přečteno: 3123x

Další články blogera

Zdeněk Steinbauer

Skandální diskvalifikace Petera Sagana, Tour de France si dala vlastní gól....

Četl jsem, že Peter Sagan je diskvaifikovaný z celé Tour de France. Zásadně s tím nesoulasím a je to skandální.

4.7.2017 v 22:22 | Karma článku: 34.74 | Přečteno: 2293 | Diskuse

Zdeněk Steinbauer

O nevině, vině rozhoduje v právním státě nezávislá justice, ne politici, média či "ulice"

Zásahy prezidenta Zemana a ministra spravedlnosti Pelikána do probíhající "kauzy Rath" považuji za skandální ohrožení jednoho z pilířů demokratického systému nezávislé justice.

13.6.2017 v 13:20 | Karma článku: 14.04 | Přečteno: 525 | Diskuse

Zdeněk Steinbauer

Korektnost je slušnost, nehrajme si se zlem, historie vypráví....

Zaujal mě článek, ve kterém je rozhovor s místopředsedou Nejvyššího soudu panem Fialou s titulkem "Vedle základních lidských práv by měly existovat i základní povinnosti, tvrdí místopředseda Nejvyššího soudu". (Odkaz dole.)

24.3.2017 v 11:44 | Karma článku: 13.89 | Přečteno: 1156 |

Další články z rubriky Občanské aktivity

Bedřich Dvořák

Zeman: teroristé jsou ukryti v nynější migrační vlně

Samozřejmě je migrační vlna zásadním problémem dneška. Nikdo ale nemůže věřit, že tisíce tajných agentů mnoha států nejsou schopni zjistit toky peněz a informací vyvolávajících tento problém. Zcela určitě to mnoho vlád dobře zná.

20.9.2017 v 12:53 | Karma článku: 17.84 | Přečteno: 964 | Diskuse

Adam Mikulášek

Míšení je obohacující, píše se v učebnici pro 4. Třídu

Nedávno jsem četl na blogu exministryně školství Kateřiny Valachové, že žádnou multikulti výchovu nezavádí a že nechce politizovat školství.

20.9.2017 v 11:35 | Karma článku: 40.76 | Přečteno: 1972 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Zničíme KLDR, pokud neskončí provokace.

Toto je věta z projevu prezidenta USA na plénu OSN. Nechápu, proč se takto Donald Trump projevuje.Patřil jsem k těm,kteří očekávali zásadní změnu rétoriky amerických prezidentů. Bohužel jsem zarmoucen a nechápu tyto postoje.

19.9.2017 v 18:03 | Karma článku: 22.82 | Přečteno: 602 | Diskuse

Libor Fleischhans

Měření emisí nezkvalitní, rozhodli o tom mocní

Servisní pokyny ŠKODA Auto ohrožují bezpečnost státu. Policejní vozy neprošly emisní kontrolou, neměly totiž načtené emisní testy v Readiness Code, které koncern u "měření emisí" vyžaduje. Včera výrobce pokyny změnil, auta projdou

19.9.2017 v 8:53 | Karma článku: 14.23 | Přečteno: 468 | Diskuse

Bedřich Dvořák

Boje mezi taxikáři a řidiči Uberu, na místo jede i policie

Již je to tady.Nové možnosti v IT technice dokáží fungovat lépe a laciněji než staré způsoby.Jde o určité sdílení dopravních prostředků i když nelze vyloučit určitou konkurenci v dopravních službách.

18.9.2017 v 15:14 | Karma článku: 10.81 | Přečteno: 595 | Diskuse
Počet článků 43 Celková karma 0.00 Průměrná čtenost 1184

názory o životě



Najdete na iDNES.cz

mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.